Perbezaan antara al-Ghafur dan al-Ghaffar serta Al-'Afuwwu




Sepintas lalu, ketiga-tiga nama tersebut di atas tampak sama, tetapi ternyata ada perbezaan makna yang sangat mendalam iaitu Al Ghafur bermakna menutupi dosa dan Al ‘Afuwwu bermakna melebur dosa. Sehingga al Ghafur terkadang bermakna menutupi dosa seseorang dan tiadalah siksa baginya, tapi Allah Swt tidak meridhai apa yang dilakukannya. Adapun al Afuwwu berarti melebur dosa dan Allah Swt juga meridhainya, sehingga seakan-akan dosa itu tidak pernah ada. Dari keterangan tersebut, dapat disimpulkan bahwa al-‘Afuww lebih tinggi tingkatannya dibanding al-Ghafur.
Sedangkan tentang Al-Ghaffar  dan Al-Ghafur, menurut Imam Ghazali, al-Ghafur adalah ampunan Allah dari sisi kualitas, sedangkan Al-Ghaffar  adalah ampunan Allah dari segi kuantitas. Perbedaan lain adalah bahwa al-Ghafur mengampuni dosa dari masa lalu hingga masa mendatang, sedangkan al-Ghaffar mengampuni dosa dari masa kini hingga masa mendatang. Dari penjelasan tersebut, dapat disimpulkan bahwa al-Ghafur lebih sempurna dan menyeluruh pengampunannya daripada al-Ghaffar. Jadi dari ketiga nama tersebut, jika ingin disusun dari tingkatan yang baik hingga yang paling baik adalah al-Ghaffar, al-Ghafuur dan al-'Afuww
Kelebihan Zikir Ini
Pertama, mereka yang bertaubat, hendaklah memperbanyakkan zikir ‘Ya Ghafur’ dengan mengakui dosa-dosa dan beriktikad untuk tidak mengulanginya, Insya Allah akan diterima taubatnya oleh Allah.
Kedua, seseorang yang menghidap penyakit di kepala, demam atau bersedih, maka wiridlah ‘Ya Ghafur’ berulang kali, Insya Allah akan sembuh.
Ketiga, seseorang menuliskan ‘Al-Ghafur’ ke atas orang yang sakit/demam, bacalah sebanyak 3 kali, Insya Allah akan segera sembuh dengan izin Allah Swt.

Keempat, seseorang yang mengucapkan ‘Ya Rabbi Ighfirlii’ sebanyak 3 kali di dalam sujud, maka Allah akan mengampuni segala dosa kecilnya yang lalu dan akan datang.

0 Comments